Isztambulban átadták a Kontinenseket összekötő Avrasya alagutat

Hat év kivitelezés után, 2016. december 20-án Erdogan török miniszterelnök megnyitotta a Boszporusz szorosban elkészült, új Avrasya alagutat. Naponta 120 000 jármű haladhat át a nemzetközi forgalomban jelentős, Európát Ázsiával összekötő, kétszintes közúti alagúton. Az alagút burkolási munkálatainál közel 1,3 millió fischer FNA II szeghorgonyt és FBS betoncsavart használtak fel.

Az alagút átmérőjének optimális kihasználásáért, a kétszer kétsávos utak egymás fölött helyezkednek el. Ehhez az alagútban egy közbenső födém elkészítésére volt szükség. A burkolat felszerelési munkák egy kifejezetten erre a célra összerakott gurulóállványzatról történtek. Ahhoz hogy, biztonságosan rögzítsék a szerkezetet a C 50/60-as betonból készült előregyártott elemekhez az építők fischer FBS betoncsavarokat alkalmaztak. Három méretet használtak: M10, M12 és M14. Mind a fővállalkozó YMSK, mind pedig az alvállakozó Melemoglu Ins. a betoncsavarok megfelelőségéről, megbízható minőségükről, hosszú élettartamukról és ideiglenes megfogások esetén, újrahasználhatóságukról is teljesen megbizonyosodtak.

Tűzgátló lapok felszerelése szeghorgonyokkall

A beruházó nagy hangsúlyt fektetett a tűzvédelemre. Az alagút tűzgátló burkolatainak rögzítéséhez közel 1,3 millió fischer FNA II, A4 kategóriájú, rozsdamentes acél szeghorgonyt használtak fel. A tűzgátló anyagokat a világ egyik legnagyobb gyártója, a szaúd-arábiai Arabian Vermiculite Industries (AVI) szállította. Ez volt a fischer törökországi leányvállalatának eddigi legnagyobb megrendelése.

Megbízható minősége és a gyors rendelkezésre állás voltak a fő érvek a fischer szeghorgonyok mellett. Ilyen mennyiségű horgony leszállítása nagy logisztikai kihívásnak indult, de a törökországi leányvállalat, a gyártási-, szállítmányozási részlegek és a fischer nemzetközi management csapata megfeleltek a kihívásnak.

A kivitelezők a fischer törökországi képviseletének szaktudására hagyatkoztak más rögzítések kialakításában is. fischer FAZ II horgonycsapokkal szerelték az elektromos és gépészeti tartórendszereket, és fischer FBN II alapcsavarokkal rögzítették az elektromos vezetékezést és más fontos berendezéseket is.

Törökország jelentős beruházásokat tesz az infrastrukturális fejlesztésekért

Az Avrasya alagút az autópálya közel 15 km-es szakaszaként összeköti Isztambul Nyugati és Keleti részét. A megnövekedett közúti forgalom kezelésére a Török kormány jelentős infrastrukturális beruházások mellett döntött. A két leglátványosabb fejlesztés a boszporuszi tengerszoros alatt futó két alagút, amik összekötik Európát Ázsiával. és részben tehermentesítik a tengerszoros meglévő hídját és komp-járatait.

A 13,6 km hosszú, Marmaray vasúti alagutat 2013 októberében adták át.  Főként rövid távú, helyközi közlekedésre szolgál. A helyi forgalom felgyorsítására a Török kormány közúti alagutat is tervezett létesíteni. Ezért a Török Közlekedési Tengerészeti és Kommunikációs Minisztérium Infrastrukturális fejlesztések Főigazgatósága megbízta a Parsons Brinckerhoff céget egy új földalatti alagút, az Avrasya megtervezésével (a név törökül Eurázsiát jelent).

Az Avrasya alagút hossza 4,5 km, átmérője 13,7 m. A tengerfenék üledékes kőzete miatt, és mert helyenként eléri a 62 m mélységet, az alagutat 106 m mélyen kellett elvezetni. A kivitelezést a Török Yapi Merkezi (YM) és a dél-koreai SK Engineering & Construction, közös YMSK konzorciuma végezte.

fischer kontakt


fischer Hungária

Szerémi út 7/b.

1117 Budapest

Tel.: +36 1 347 97 55
Fax: +36 1 347 97 65